Os de Noriega



Este caderno dos de Noriega, adicado ao poeta Antonio Noriega Varela, pretende ser unha xanela aberta a todo o mundo que queira coñecer a infinda sensibilidade poética do "Bardo da Montaña" e "Cantor do Ermo". Calquera pode facer uso desta bitácora e deixar a súa opinión ou comentario nela.
Sexan benvidos e benvidas!.
Graciñas por visitarnos.
xosedenoriega@gmail.com


O Cantor do Ermo
 Espazos
 Fotoblogue
 Enlaces
 Busca por calquer elemento nesta bitácora
 Atopar blogues galegos
 No faiado
 Artigos morniños
 Artigos destacados

Un Bispo de Mondoñedo
Foto de: AGDoural

Un Obispo de Cima de Vila
VILLAMOR
MONDOÑEDO)

Por medio del tomo número XVIII de la España Sagrada del padre Flórez, de múltiples artículos en la prensa y en diversas publicaciones del antiguo cronista de Mondoñedo D. Eduardo Lence Santar y del Episcopologio Mindoniense de D. Enrique Cal Pardo, archivero de nuestra catedral, conocemos abundante información de los obispos que rigieron la Diócesis Mindoniense durante siglos. Pero lo que desconocíamos la gran mayoría de mindonienses es que un vecino nuestro, en concreto de la parroquia de Santa María de Vilamor, llegara a ser obispo y a ocupar sedes episcopales tan importantes como las de Tuy y León.
En el siglo XVI el Coto de Cima de Vila se hallaba situado en la ladera del monte del Padornelo (actual lugar de Cima de Vila) y era Coto Real; actualmente pertenece al territorio de la parroquia de Santa María de Villamor. Allí vivía a finales del siglo XVI D. Domingo López da Veiga, con ?casa baja, cortes y corrales, cortiñas, huerta y aira, entradas y salidas?, padre de D. Juan Bautista López. Este hijo hizo los primeros estudios en Mondoñedo, después fue Colegial de la Concepción en la ciudad castellano- leonesa de Salamanca, llegando a desempeñar en su universidad la cátedra de artes. Más tarde regresa a Mondoñedo, donde entra de colegial y logra alcanzar la prebenda de Teología, y por último la de canónigo Magistral y secretario del Obispo Fr. Rafael Díaz de Cabrera (1.618-1.630).
En 1.632, previo concurso, obtiene la Magistralía de Santiago de Compostela. El 17 de enero del año 1.647 acordó el cabildo compostelano que el Magistral Dr. López de Vega fuese a Pontevedra a hablar con el Gobernador Marqués de Aylón para que no se incluyese a los treinta y nueve oficiales de la fábrica de la iglesia en el nuevo repartimiento que se estaba haciendo para la remonta de la caballería.(1)
En septiembre de 1.648 el Rey Felipe IV le nombra Obispo de Tuy. Pocas fechas más tarde comunica al cabildo mindoniense su elección como Obispo. El cabildo le responde dándole la enhorabuena. El 26 de septiembre del año 1.649 el Arzobispo de Santiago de Compostela D. Fernando de Andrade, asistido de los Prelados de Lugo y de Mondoñedo D. Francisco de Torres y Grijalva consagran en Santiago, Obispo de Tuy al Dr. Juan López de Vega.
En marzo del año 1.656 comunica de nuevo al cabildo mindoniense que había sido promocionado para la diócesis de León. El cabildo le remite una carta congratulándose por la gracia que le hacía el Rey y la Santa Sede.(2) Fallece en la capital leonesa en el año 1.659. Según la transmisión oral de los vecinos de Vilamor, D. Juan regaló una cruz procesional de plata para la iglesia parroquial, que todavía se conserva en perfecto estado. Es una buena cruz, con la macolla cincelada, con la imagen de Cristo en el anverso y la de la Virgen con el niño en el reverso. También guarda relación con su familia una piedra de considerable tamaño colocada en el interior de la iglesia parroquial, con una inscripción que nos habla de una donación hecha por Fernando López da Veiga, cura de Villamor, y tío del padre del futuro Obispo.
En la nave lateral izquierda de la catedral de León se encuentra la preciosa capilla del Santísimo, también conocida como de la Virgen del Camino. Una vez en su interior, nos topamos en el suelo con varias tumbas de Obispos que rigieron la diócesis leonesa, encontrándose entre ellas la de nuestro vecino, la cual se encuentra muy desgastada por los años transcurridos desde su fallecimiento.
Desde hace unos años, a la citada capilla se le colocó encima del antiguo pavimento de piedra una tarima de madera para proteger a los fieles del intenso frío de los duros inviernos leoneses, ocultando de esta manera la mayoría de los sepulcros allí existentes.
******************************************************************************
(1)-A. López Ferreiro, historia de la Santa Iglesia de Santiago de Compostela, tomo IX, página 112.
(2)-D. Enrique Cal Pardo, episcopologio mindoniense, página 542.


Andrés García Doural-Mondoñedo

[ver foto del álbum]
Comentarios (0) - Categoría: ALDEA DE VILAMOR-NOTICIAS - Publicado o 05-04-2009 16:55
Ligazón permanente a este artigo
UN COMBATE NOS MONTES DE CAMBA
Monte de Camba-Vilamor-Mondoñedo
Artigo de: Andrés García Doural

Es el año 2009, un año repleto de celebraciones y efemérides, tanto a nivel nacional como local. Donde se celebran doscientos años de la llegada de las tropas francesas a Mondoñedo.
En 1808 ocupan el trono español Carlos IV y María Luisa, padres del futuro Fernando VII. Napoleón Bonaparte, Emperador de los franceses, el vencedor de los monarcas más poderosos de Europa, había pactado secretamente con el Rey de España y su favorito (Godoy) destronar al Rey de Portugal (de los Braganza, que terminaría huyendo a Brasil), obteniendo el permiso necesario para que su numeroso ejército tuviera paso libre por la Península para la conquista de aquel reino. De este modo Napoleón introduce sus tropas en territorio español, las cuales se fueron apoderando de varias plazas fortificadas. Entraron en la ciudad de Mondoñedo el 25 de enero del año 1809, en la cual, pese a la proclama del general francés, no gozaron de la paz necesaria, siendo esta zona uno de los primeros lugares que los rechazaron.
Las tropas francesas llegadas a Mondoñedo estaban compuestas por unos 1.300 soldados de infantería y unos 700 de caballería, a las órdenes del general de caballería y Barón del Imperio francés François Louis Fournier Sarloveze.(1)
Nada más llegar a la ciudad el general francés dirige un manifiesto a las autoridades locales, en el que intentaba ganarse la simpatía de toda la población.
Se habilita el edificio del seminario Santa Catalina como cuartel de las numerosas tropas invasoras y además de su alojamiento se les debía suministrar pan, vino, carnes y leña, y para sus caballerías herraduras, paja, hierba y cebada, y además exigían tener a su disposición unos zapateros y unas costureras para el mantenimiento de sus lustrosos uniformes militares.
No era todo esto suficiente, pues utilizaron por la fuerza las dependencias del Hospital de San Pablo para alojar a sus enfermos y heridos. Los mandos militares franceses intentaron en vano someter a los mindonienses por el terror de las armas y el pillaje. Las medidas violentas, lejos de acobardarlos, aumentaron su odio contra ellos y provocaron represalias más violentas todavía, llegando algunos a ser degollados al amparo de la noche.
Sobrecogidos por la repentina invasión francesa, con escasa esperanza de auxilio, no contando más que con su propio esfuerzo y valor para hacer frente al enemigo, los bravos paisanos de las tierras mindonienses, dispuestos a sufrir todas las consecuencias posibles, llegados desde el Valle de Oro y de las parroquias mindonienses de Oirán, Masma, Viloalle y Vilamor entre otras, sólo armados con hoces y horquillas de hierro y ?chuzos? de madera, vienen valientemente en busca de las curtidas, bien pertrechadas y mejor preparadas tropas francesas. Se encuentran con éstas un 17 de febrero del año 1809, en la planicie conocida como ?Chao dos Carballos?, [ver fotografía] en la loma del Monte de Camba, situado al Noreste de la parroquia de Vilamor.
En este lugar se libra una cruenta, pero muy desigual batalla, pues la valentía y los utensilios de labor no pueden hacer frente a los numerosos soldados franceses muy organizados, con mayor movilidad, bien pertrechados y curtidos en numerosas campañas.
En el combate perecieron 28 de estos paisanos, de los que solo conocemos los nombres de José Vigo, José Iravedra, Simón García, Pedro del Río, José Maseda y Antonio Pérez.
A todos ellos se les dará cristiana sepultura en los cementerios parroquiales de S. Andrés de Masma y de Stª M ª de Vilamor.(2)

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***
(1) -Nació en el barrio de Endrevie, en la villa de Sarlat-la- Canéda el 6/9/1773.
-El 2 de julio de 1.808 es designado Barón del Imperio.
-Participa en la campaña de Rusia al mando del IX Cuerpo, con la 30ª y 31ª brigadas.
-En 1.819, Luis XIII le otorga el titulo de Conde.
-Fallece en París el 18 de enero de 1827.

(2) -Archivo Diocesano de Mondoñedo, parroquia de Santa María de Vilamor, libro de defunciones número 3, folio130 y 130 vuelto.

[ver fotografías]
Andrés García Doural - Mondoñedo

P.D.: Noticia cedida garimosamente por Andrés García Doural que cos seus desvelos pode ter de seguro que neste espazo sempre terá un lugar preferente.
Adicada especialmente a quen suscribe por ser "veciño" en activo da aldeiña do meu amor, que é Vilamor. Sempre, sempre... grazas, grazas, Doural.

Pepiño de Noriega



Comentarios (0) - Categoría: ALDEA DE VILAMOR-NOTICIAS - Publicado o 05-04-2009 11:56
Ligazón permanente a este artigo
AS RAPAZAS E AS TRAÍDAS

Das rapaciñas solteiras
temos moito que contar,
e non contaremos todo
porque algo hai que deixar.

Escomezaremos dicindo
que sempre houbo distas cousas,
andar entre compañeiras.
criticando unhas as outras.

Hai unhas que teñen mozo
hai outras que están sen nada,
menos mal que se aguantan
sen tirarse a desbandada.

Non quero contar mentira
nin tampouco criticalas,
pero as que pasan dos ?trinta?
xa están ben preocupadas.

As que teñen amistá
esas non teñen apuro,
pero estarían máis tranquilas
se o tiveran máis seguro.

Hai-nas que saen as festas
domingos e días santos,
polas trazas que lles vexo...
han quedar prá vistir santos!.

Deixaremos as rapazas
que descansen un pouquiño,
e que Deus se encargue delas
e as leve por bo camiño.

Falaremos das traídas
agora que está de moda,
todos queren a auga
pró non lla dan "á escola".

Fixéronse varias xuntas
haber que a xente opinaba,
pero sempre veu quedando
que naide quería dala.

A escola queda sen auga.
Cando a tiñan conseguida,
unha noite de luar
romperon a tubería.

Saíron varios veciños
arranxar na ?Carballeira?,
dende que mediron a auga
dixeron desta maneira:

A fonte é abundante
pero é mellor axustala.
Temos que poñela axiña
senon quedamos sen nada.

Acordaron entre todos
avisar ós ?contratistas?.
Cando os tiñan avisados
presentáronse ?Os Maristas?.

De chegada xa dixeron:
puidestes ir máis despacio,
non sabedes que ista auga,
perténce-lle ?Ó Palacio?.

A ouvilos desta maneira
todos quedaron calados,
e tamén xa lles dixeron
que foran ós avogados.

A auga naide a usaba;
e como taba a barbecho,
agora danse de conta
que perderon o ?derecho?.

Menos mal que non lles pasou
coma os veciños de ?Vigo?,
que anque é un barrio pequeno
é bastante divirtido.

Despois de estar todo feito
fixeron un alboroto,
que cando se deron conta
xa estaba o depósito roto.

E tamén no ?Coto? houvo
unha grande revolución.
Parece que todo foi
por haber falta de unión.

Acadaron de poñela
despois de moito reñir,
parouse varias veces
e na querían seguir.

Os veciños de ?Seivane?
tamén se descompuxeron,
por culpa de dous ou tres
según por ahí dixeron.

Hai un ano que a escomezaron
e debían rematala,
pero os que regan con ela
son os que non queren dala.

En ?Pedrido?e no ?Reguengo?
puxérona entre os veciños,
sen reñer uns cos outros
e todos moi caladiños.

Falouse de poñela.
Todo o mundo o aceptou,
escomezaron os traballos,
e naide, naide protestóu.

Ós veciños de ?Guillade?
fixéron-lles repartila,
unha pouca vai pró prado,
e a outra pouca prá traída.

Estes tamén se moveron
prá coller a mitá dela,
se non chegan a espabilar
habían mirar prá ela.

Tamén os do ?Chao do Val?
tiñan moita gaña dela,
pero da ?Fonte do Cura?
non lles deixaron poñela.

Non ter auga os veciños
é unha cousa impropia,
e non deixarlles poñela
é vergoña prá parroquia.

Algún que se da de listo
facíanos unha aposta:
ha que se quedan sen auga?.
E que na darían posta.

Os que se teñen por listos
gústalles metela pata.
Aquí tamén lles salíu
o tiro pola culata.

Bernabel xa pronosticou
non de calquera maneira:
que a auga pró ?Chao do Val?
ha levala quen a queira.

Bernabel
Comentarios (0) - Categoría: RECOLLEITA DE VERSOS - Publicado o 02-04-2009 13:10
Ligazón permanente a este artigo
[1] 2 [3]
© by Abertal
Edizón e deseño de Pepe de Noriega. Rúa de Josef Febrero, nº 22, C.Postal 27740, Mondoñedo (Lugo). Este blog é un sitio co exclusivo fin de difusión cultural da vida e obra de Antonio Noriega Varela e familia. Permítese a reproducción parcial ou total de todos os contidos. Todos os artigos que integran este espazo foron editados de forma gratuita o mesmo que a inclusión dos iconos da web na parte superior da portada. As imaxes incluidas proceden de diversas fontes e responden á soa finalidade de acompañar o contido cultural deste sitio. Os comentarios, Logos e Marcas son propiedade dos seus respectivos autores. De contado ollarán vostedes algunhos dos dialeutismos mindonienses máis enxebres, dun galeguista non político.
A normativa lingüística destes contidos?: quen fai algo aplica a súa. Porque o que escribe en galego por mal que o faga, pon algún grau de area na moreada. Porque di un dito: Axuntando pingotas formas un cirio.
(Benito Losada)
www.blogoteca.com/noriegamindoniense/

Warning: Unknown: Your script possibly relies on a session side-effect which existed until PHP 4.2.3. Please be advised that the session extension does not consider global variables as a source of data, unless register_globals is enabled. You can disable this functionality and this warning by setting session.bug_compat_42 or session.bug_compat_warn to off, respectively in Unknown on line 0